lördag 21 juni 2014

Tankar från en blogg och hur skapar jag litteraturundervisning som inspirerar? Del 1

Jag började morgonen med en kopp kaffe och med att läsa det här blogginlägget:

http://barnkulturen.blogspot.se/2014/06/berattelsen-om-den-goda-lasningen.html      

Att skapa intresse för det som ska läsas! Läs sista stycket i bloggen som jag har länkat till ovan. Mycket viktigt att ta med sig, för alla som undervisar, oavsett elevernas ålder. Så nu börjar jag fundera på hur jag ska skapa ett större intresse för det som eleverna ska läsa.

Förförståelse, jämföra med sina egna tankar och sitt eget liv etc. Hur skulle jag kunna använda mig av bilder mer i undervisningen? De tankarna fick jag direkt när jag läste blogginlägget som jag har som länk i början. Så i dag skriver jag om de första tankarna jag fick när jag läste det. För visst fungerar jag och många andra på det sättet. Man läser något och sedan "fladdrar" tankarna iväg. Därför kallar jag detta del 1.

Till hösten, det första vi gör
Det första vi kommer göra i höst, i en av klasserna som jag undervisar i svenska, är att läsa ett utdrag ur "Frankenstein" av Mary Shelley. Men så var det ju det där med att skapa intresse för textutdraget, hur gör jag det på bästa sätt? Jag brukar tänka ganska länge innan planeringen är färdig, men just nu kan jag säga att jag har några saker att utgå från.

Vi har jobbat med olika tidsepoker i svenskan och vi har även diskuterat bl.a. Oliver Twist utifrån realismen. De kommer få göra samma sak med den här texten. Vi kommer också läsa om Mary Shelley, för att de ska ha med sig mer kunskap inför läsningen. Dessutom har de i år, i bildämnet, ritat ett rum som skulle vara inspirerat av skräckromantiken och Frankenstein.

Ord är viktiga
Vi kommer, innan vi börjar studera texten, prata om vilka ord det är som skapar en text och stämningen i texten. Vi kommer prata om alla möjliga ord, som beskriver många olika sorters känslor och som får oss att känna att vi är involverade i texten vi läser.

Ja, det här kan nog bli riktigt spännande! Dessutom kommer det bli bra att fortsätta med nästa arbetsområde - deckare.

Tänk så mycket jag fick ut av att läsa blogginlägget. Tack för inspirationen, just du som skrev det, och tack till det utvidgade kollegiet för alla tankar och idéer jag får ta del av.

/Karin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar