lördag 21 juni 2014

Tankar från en blogg och hur jag skapar litteraturundervisning som inspirerar, del 2.

Flippa klassrummet, förmågorna och jämföra med litteratur som eleverna tidigare har läst. Dessa saker fokuserar jag på nu när jag har funderat ett tag på hur jag skulle kunna fortsätta.

Det kommer alltså i det här fallet att handla om Mary Shelleys "Frankenstein". Vi ska jobba med att diskutera texten - ord i texten (som skapar stämningen), kopplingar till tidsepoken (skräckromantik), träna på några förmågor.

Förmågorna kan ni läsa om genom att klicka på länken:

https://www.liber.se/Kampanjer/Grundskola-kampanj/Kartlaggning-och-bedomning/The-Big-5-i-Lgr-11-fem-formagor-viktigast-menar-Goran-Svanelid/

De förmågor jag kommer ta upp särskilt i det här arbetet är:

- analysförmåga
- kommunikativ förmåga
- förmåga att hantera information

Första "flippen" kommer att se ut så här:

http://svsvaplaneringar.blogspot.se/2014/06/frankenstein-av-mary-shelley.html

På lektionen
1. Dela in eleverna i smågrupper och låt dem diskutera frågorna.
2 .Gå igenom frågorna i klassen.
3. Presentation av det här arbetsområdet - mål, LGR 11, förmågorna och arbetssätt.

Att gå igenom arbetsområdet är ju också att jobba med förmågorna, för inte kommer jag att stå och prata själv om detta i en kvart. Bara att planera detta är ju en så spännande del. För nu, inför läsningen av texten, vill jag ju väcka elevernas intresse.

Det här är första lektionen. Jag återkommer med fler delar till hösten, utifrån vad som händer på den här lektionen.

/Karin








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar